Wednesday 22 February 2012

i luv ECE


arini claz besh gile kot *tetibe
hihi.. siyes besh.
walaupon claz start lambat.. patut kol 8.30 pg.. tp buat kol 2.30 ptg
bayangkan aku menapak dr umah kol 1.30 sensorang..
tengah2 ari bute tuh??
paneh ~~
makin itam + longot la den pasni..
macam GADIS bawah ni ha


auwww.. hohoho ~~

arini aku belajar sal theory kat subject learning principles of young children :)

ade 3 theory ..
learning theory, psychoanalythic theory n cognitive theory :)

kalau learning theory nih menekankan bahawa perubahan tingkah laku budak2 dipengaruhi oleh persekitaran :)

 contohnye mcm kita la kan, lau duk lam claz elektrik xde..
mst kita mcm cacing kepanasan kan? rasa rimas sume
then mst kita nk kua dr claz tuh then crik tempat sejuk..

sama mcm budak jugak..
persekitaran yg baik akn mempengaruhi perangai dia..:)

then  psychoanalythic theory :)

 figures dia eric erikson..
dia ckp yg stiap individu melalui peringkat2 konflik

dr lahir smp kita tua..

last skalik cognitive theory.

kita semua melalui stages of cogntive development
ada sensory motor yg mane berlaku dr lahir smp umo 2thun.
time nih baby da start sentuh semua bende.dia nk rasa bende tuh tajam ke kasar ke lembut ke then last2 mst masuk mulut..:)
dia da pandai nk rasa2.

then pre-operational. umo 2thun smp 7 tahun.
masa nih budak2 da pandai nk belajar language tp melalui images
dia pon da start kenal warna masa umo ni.

then concrete operational .. umo 7 smp 11 tahun.

tahap umo cm ni dia da bole think logically.
dia leh beza bende tu betul ke x.
contoh.. weh rambutan tuh bentuk dia lonjong..
padehal budak tuh ari2 nampak buah rambutan..so dia dpt beza da mane betul mane x..

last skali formal operational. 11 tahun keatas.

time nih dia pikir lebih kpd future..
dia pikir cmni.. tahun nih aku nk dpt 5a dlm upsr. aku nk smbung study kat RUSIa..

so tu la yg aku belajar td..:)
enjoy kan..hik3
syok wooooooooooo
xmenyesal amik kos EARLY CHILDHOOD nih..



hope aku bole menjadi seorang IBU yg bagus utk anak2 aku..
>_<
hik3 nk kawin :P

No comments:

Post a Comment